Markens Grøde:
Knut Hamsun 1917 Historisk Roman.
Handlingsreferat:
En sterk mann, som er ut i naturen og søker etter å bygge sitt
hus/hjem. Han trenger hjelp av en kvinne i hushold. Han spør folk om de kan
finne han en kvinnehjelper. Utfordringa er at han arbeider hele dagen, i
sommer, vår, høst og i vinter som er veldig tungt. Han manglet kvinnfolkhjelp.
Til slutt kommer kvinnen Inger, selv til han og blir værende hus han. Hun
hjelper/støtter han.
Synsvinkel
Den har en autoral synsvinkel: «Her kommer Isak» (Hamsun:1917:1). I starten virker det en refererende synsvinkel som skaper mystikk. Vi vet ikke hvem han er og hvor han vandrer. Senere i boka når vi får vite mer om han, da forsvinner mystikken.
Karakteristikker:
Romanen er rik på Indre og ytre karakteristikker. Isak fremstilles som mystisk i starten av
romanen, f.eks. i beskrivelsen «Han er kanskje kommet fra straff og vil skjule
seg, han er kanskje filosof og søker fred» (Hamsun:1917:1)
Boka beskriver han som en sterk mann «En sterk grovt mann. Med rødt
jernskjegg og små arr i ansiktet og på hendene" (Hamsun:1917:1). Indre karakteristikken ville jeg har sagt at han er veldig uskyldig og bryr seg ikke om hva andre gjør, han tror på at han klarer å bo i en vide marken selv om andre bor i byen. Han ser ut til å kunne finne alt ut i naturen. Mat kan han få av jordbruk, melk kan han få av dyr og familie og barn av kvinne. han jobber hardt og gir ikke opp.
Derimot er Inger beskrevet som stygg og usikker om utseende hennes
fordi hun hadde hareskår. «hun talte utydelig og vendte dessuten
ansiktet bort» (Hamsun:1917:12). utifra det som står i første kapittel så fremstilles Inger som en hjelpsom person, hun var fornøyd med hva Isak hadde og hva han ikke hadde. Hun klaga ikke på noe. Folk mente at ingen ville tjene hos Isak fordi han bodde langt borte fra byen og folk, men for Inger er det en selvfølge å tjene han og være med han.
Frampek:
Det at Isak treng en kvinnfolkhjelp blir nevnt flere ganger i kapitlet,
dette kan man tolke som et frampek på at han kanskje finner seg en kvinne som
blir å være med han hele livet og hjelpe han bygge et liv i det området.
Miljøskildring:
Det er en ukjent plass/bygd i den flørste kapittel. Full av naturen, skog og fjell og en fin plass. Det er en
plass ingen andre ville ha bodd, folk som gikk forbi han var overrasket over at
han bodde i en slik øde plass. «Hvem ville tjene hos en mann i vide marken.» (Hamsun:1917:10) han var langt borte fra folk. «ja en dagsreise til neste menneskebolig!" (Hamsun:1917:10) Det minner oss om Edenshage, en fin plass med trær og frukt, der Adam ble sendt og etter hvert trengte han kvinnfolk, og gud skapte Eva.
Replikker:
Det er også noen replikker når Isak spør folk om kvinnfolkhjelp og ikke
minst dialog mellom Inger og Isak når de møtes. «Skal du over fjellene? – Ja –
hva skal du der? – jeg har folket mitt der.» (Hamsun:1917:12)
Samsvar mellom menneske og miljøet.
Miljøet blir beskrevet som naturlig
og gudskapt, med høye trær, skog og dyr. Isak er en person som jobber for å
bygge seg et liv, hjem og familie. Samsvaret kan være at både livet til Isak og
naturen er ikke bygd, samtidig som han prøver å bygge hus og dyrke på jorda, så
bygger han også livet sitt. Isaks syn på livet preges sterkt av tilknytningen til jorda. Han er ikke opptatt av modernisering slik de andre er. Akkurat som verden omkring han er i forandring, blir det også forandringer i livet Hannes, han finner seg kvinnfolk, han får hjelp og klarer å fullføre mer arbeid om dagene.
Farger/symboler
Så langt er det ikke brukt noe farger eller symboler.
Språket,
metafor og andre virkemidler
Det er brukt
et veldig mystisk språk, forfatteren skaper mysteriet, «om noen timer går han
igjen, åja herregud! Går igjen rett mor nord.» (Knut Hamsun: 1917:1) leseren
begynner å lure på hva han mener med dette, eller hvem er det som han snakker
til. Dette bruker han for å beskrive Isaks karakteristikk, han ble beskrevet
som en person som har et godt forhold til naturen og jorda, dette gjør at man
tenker på om han kanskje skjønner hva fuglene sier.
Han bruker
ulike metaforer for å beskrive hvordan Isak så ut. «Isak med jernskjegget og
den altfor rotvekste kropp, han var som en gruelig kvernkall, ja han var som
sett gjennom en hvirvel i ruten». Her bruker han gruelig kvernkall som en
metafor for hvor sterk han var og at han fortsetter som en maskin og gir aldri
opp. Og ikke minst hvirvel i ruten betyr at han så ut som om du ser noen i et
knust speil, eller skjev vindu/speil.
Forfatteren
bruker ikke så veldig lange setninger. Han bruker korte
ord for å slippe å skrive veldig lange setninger, et eksempel «mannen var
selvhjulpen» (Knut Hamsun: 1917: 11) her kunne han ha skrevet at han har ikke
noen andre som kan hjelpe han, han må gjøre alt selv. Ordet "selvhjulpen" beskriver akkurat hva han mener i korte trekk.
Sammenlignet
med bibelen er markens grøde full av hellige illustrasjoner. I første kapittel
når han Isak begynner å jobbe for å skape seg et hus og liv, så ble det klart at
han ikke klarer seg alene og må ha kvinnfolkhjelp akkurat som
paradisfortellingen, der Adam blir ensom og ber om en hjelper, og da skaper gud
kvinne.
Kommentarer
Legg inn en kommentar